Tuesday, November 11, 2008

Makcik Cinderella dan kasutnya.....


Pagi tadi....dalam keadaan kelam kabut nak berangkat pergi kerja, aku main sauk jer sandal yang terlihat di tepi pintu rumah. Semalam pakai kasut yang agak tinggi so rasanya hari ni nak tukar selera lah pulak.


Ketika dalam lif, aku perasan yang sandal yang ku sarung ni agak dah lama tak ku pakai. Tertiba rasa kurang enak dalam hati...tetapi langkah kaki aku tetap laju. Alangkah terkejutnya aku, bila sampai di ke puncak jembatan di tempat perhentian bas, sandal sebelah kanan aku terlepas!!!


!!!OH TIDAKKKKKK!


Aku terpaku sebentar...nak pergi ...nak balik...nak pergi...nak balik.. Kalau aku patah balik...nampak gaya tak pergi kerja lah....kalau pergi terus..cemana nak jalan dalam keadaan ini. Di ofis aku ada sepasang sandal lagi dan sepasang selipar....Alamak....aku putus kan untuk pergi saja. Aku mendekati jiran sebelah rumah aku - sorang lelaki India yang juga bekerja di tempat yang sama dan bertanya jika dia ada getah - untuk aku ikat sandal ini. Malangnya dia tidak punya tetapi sorang pompan Cina yang berdiri sebelah kami menghulurkan getal buat aku. Tak terkira berapa syukur dan terima kasih aku padanya. Lalu aku ikat sandal tu dan bila bas tiba, aku jalan perlahan-lahan.


Bila naik bas, baru aku perasan yang sebenarnya..kedua-dua belah sandal ini dah terkopak!!!!

Ya Allah...........apa lah malang...Sepanjang perjalanan aku berfikir bagaimana nak jalan dengan keadaan dua-dua belah sandal sebegini. Dah puas aku berfikir...lalu.....jeng..jeng..jeng...


Seturunnya aku dari bas...aku buka kedua-dua belah sandal dan terus berjalan kaki ayam dengan pantas dan tak toleh depan belakang or kiri kanan lagi. Ala...Cinderella nak larikan diri sebab jam dah strucked 12 tengahmalam....he..he.. tapi aku dah pangkat makcik dah...ha..ha. Langkah kaki aku sengaja aku besar-besar kan dan aku berjalan pantas sambil menjinjing sandal. Orang di belakang aku pasti perasan andai kata yang terlihat..tapi aku tak toleh lagi. Aku dahului pekerja-pekerja lain yang sama berjalan dengan tak menoleh lagi dan tak terpandang akan aku wajah mereka semua.


Maybe mereka semua tak perasan....tak??? hmmmm...


Tiba di ofis, aku terus tukar ke selipar yang ada dan turun ke kantin untuk beli sarapan. Si "A" terlihat aku dan tegur mengatakan yang dia nampak aku berjalan pantas - ala- ala sakit perut nak ke toilet...ha..ha...gitu agaknya gaya aku tadi..buruk betul! Lalu aku ceritakan hal sebenarnya...tersenyum-senyum Si "A". Dan tadi, aku dengar cerita sorang sekretari bercerita ngan staf aku di sini bagaimana dia terlihat aku berkaki ayam ketika di pintu lobi ofis kami sambil aku menjinjing sandal...Ceh...gelak sakan dia...


So seharian ini..aku pakai jer lah selipar yang terdapat di ofis...apa nak buat...


11 comments:

aNIe said...

Nora...hahahah...akak ni baca sambil terbayangkan kasut kopak yang Nora pakai sampai ke pejabat tu...adoiyai Nora...

maklang said...

takprince yang pakaikan kasut tu...kena lah intan terpilih kejar tu ..he.he..

tulipurple said...

hehe...tu tanda2 suruh gi beli kasut baru.

Kak Elle said...

mak oi Nora bolih bayangkan u jln cepat2...haha

nasib baik ada backup kat office kan amacam I pun ada 2 pasang di sickbay.

Norabella said...

Kak Anie, mmg terkopak sungguh sandal ni...ntah macamana tak perasan..bila di ingat-ingat..malu sungguh..he..he.

Norabella said...

Mak Lang, tu lah ingat nak suruh Putera Intan Terpilih gi hantar kasut lain tetapi dia masih di bilik mandi dan bas dah nak sampai..

Norabella said...

Tulip...akak mmg asyik sering beli kasut jer...tapi ntah kenapa terambil yang terkopak.

Norabella said...

Kak Elle....can imagine kan?

Pagi ini I bawa a pair of shoes and a pair of slippers to the office. My maid this morning bukan main tersenyum-senyum gelihati when she packed them for me..ha..ha.

noyida said...

LOL!, pagi ni baru baca your blog. You make my day kak nora sayang. Tersengih sengih i depan computer ni baca ur entry.... wah kencang juga you ni, acting ala ala iklan mentos. Caya lah.

Norabella said...

Chuai, wah..awak pun sengih-sengih eh...

Jangan tak tau...I ni antara pioneer member of Sri Anggerik Bangsawan -anak didik Haji Hamid Ahmad..pernah berlakun sama kat Panggung Victoria tau..cuma bila dah di tawan si Putera Intan Terpilih...langsung terkurung dalam istana kat Bukit Panjang tu...ha..ha...serious..tak bohong!

Mulan said...

laaa kesiannya kak nora.. saya pun pernah terkena tapi sebelah saja kasut yang terkopak tu. nak cepat punya pasal..