Friday, August 08, 2008

Dirgahayu Singapura

HAPPY NATIONAL DAY SINGAPORE!

Waduh...feeling patriotik pulak harini. Saja nak melaksanakan keriangan seorang anak watan Temasek..ha..ha..

Bukan apa...sebab long weekend.. Emm....nak buat apa eh? Alangkah elok jika suami tak kena kerja esok. Bolehlah aku plan rancangan hujung minggu. Atau mungkin jika tak kemana-mana nak juga mencuba beberapa resepi yang aku dapat...Jenekek...nak cuba buat kuih lompang...or cuba practise (sebab bercadang nak buat untuk kakak mertua ku...he..he..) buat sambal tempoyak pucuk ubi dan petai....eee...sedapnya. Ngiler! Jika tidak aku bercadang nak jalan-jalan di Marina tengok bunga api ...tapi rasanya aku tak sanggup nak meredah lautan manusia di situ...atau aku layan aje drama kegemaran kat mysoju.

Berbalik pada cerita si Meenachi tu. Minggu lepas dengan semangat yang penuh berkobar-kobar, aku panggil dia. Just nak beritau apa yang harus aku beritau. Ceh...belum habis cakap, dia dengan muka-muka bercakap yang dia nak letak jawatan sebab sang suami nya yang tercinta tu suruh dia letak jawatan dan ikut dia balik ke negeri asal. Aduhai...punya naik angin aku. Lalu ku beritahu..."is your husband worth dying for? Has he been giving you $$ and treats you well?" Bukan apa...ada ke patut si suami tu suruh dia letak jawatan dan jual rumah lepas tu balik negeri buat sebulan dua - lepas balik ke sini, cari kerja lain dan rumah lain.

Terkedu si Meenachi tu. Mungkin aku terlalu direct. Alangkan sekarang ni segala makan dan minum - waima minuman keras yang dia togok hari-hari tu adalah hasil si Meenachi...pandai-pandai saja nak mengarah. Lalu aku brainwashed dia dengan mengatakan..." I was the one who picked you and brought you here to work till you can afford to buy a simple HDB flat" - he got the cheek to ask you to quit and sell the house? What kind of a husband he is? Is he worth dying for?"

Aku memang naik angin kat dia. Tak berpendirian langsung. Anyway, aku dah nasihat kan dia dan sejauh ini nampak elok lah. Hasil kerja pun dah boleh tahan...tapi manusia macam dia tu...mudah aja di pengaruhi. Anyway, I have done my best. Setakat tu saja lah yang boleh aku buat untuk dia. Dan aku tidak akan bercakap lebih-lebih pada orang yang tak menghargai aku sebagai seorang kawan. Cukup sampai disini......sayang!

9 comments:

Sya said...

Nora... itulah orang kata kan kerana CINTA semuanya sanggup dilalui tapu mutu cinta yg diadapati tu berbaloi ke perngorbanan sampai begitu rupa. Kekadang tak faham sungguh le orang pompuan ni.. hadap sgt ngan lelaki yg bergelar jantan

Kak Elle said...

nora happy national day to u juga:)
I pun nampak tak kemana relax atau buat billing sampai hari monday.

Meenachi meenachi apa dah jadi...hope your advice tu masuk kat otak dia...sayang nak jula rumah nanti habis di gasak sang suami pulak konon balik negeri jadi org kaya!!!

Anonymous said...

si minaci tu dh kena guna2 sbb tu mcm lembu kena cucuk idung..

nyway, nk kasi tahu... BESOK I'M GOING SHOPPINGGGGG!!! YEAAA...

NAK BELI BAJU RAYA... BAJU RAYA... BAJU RAYA... BAJU RAYA...

-nor ash burn-

Abahnajwa said...

Nora..Eppi National day..Majulahhh Singapuraaaaa...ekekeke


Meenachi ni..dari jadi barah kat company tuu..biarlah dia angkat kaki jer..

Teringatlah lagu dangdut angkat kaki tuu..

Ekekeke

Mulan said...

happy national day... selamat bercuti..

Norabella said...

Sya..Cinta tu buta..tapi yang buta tu orangnya...tak tau nak beza yang mana betul yang mana tak. Nak kata 1st time marriage...this is her 3rd one!

Norabella said...

Kak Elle, tadi pagi bos panggil tanya apa outcome. So kita cakap lah. Bos kata let her be...since she don't trust us anymore...if she doesn't change...he will not hesitate to let her go!

Norabella said...

Amboi...makcik sorang ni..beriya-iya beli baju raya...ehem...kita punya dah siap 2 helai sejak Februari...talking about early preparations!

Norabella said...

Abahnajwa - Aha...lagu angkat kaki? rasanya nak kena tukar lah tajuk nya tu...tendang kaki...ha..ha..

Mulan...terima kasih...